تا ۲۰ درصد از مردم ممکن است از اعتیاد به مواد غذایی و یا رفتار غذا خوردن اعتیاد آور رنج ببرند. اعتیاد به مواد غذایی شامل مواد غذایی که فرد به آن معتاد می شود مانند داروهایی که معتادان به آن اعتیاد پیدا می کنند.

افرادی که اعتیاد به مواد غذایی دارند قادر به کنترل مصرف خود نسبت به مواد غذایی خاص نیستند. با این حال، مردم نمی تواند به هیچ ماده غذایی معتاد نباشند برخی از مواد غذایی هستند که احتمال بیشتری برای بروز علائم اعتیاد دارند.

غذاهایی که می تواند علت اعتیاد به غذا خوردن باشند

محققان در دانشگاه میشیگان علت اعتیاد به غذا خوردن در ۵۱۸ نفر را مطالعه کردند.

آنها مقیاس اعتیاد غذایی (YFAS) را به عنوان یک مرجع استفاده کردند این ابزار بیشتر برای ارزیابی اعتیاد به مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

تمام شرکت کنندگان یک لیست از ۳۵ مواد غذایی، هر دو فراوری شده و فرآوری نشده را استفاده کردند.

تجربه مشکلات آنها با هر یک از ۳۵ مواد غذایی، در مقیاس از ۱ (اصلا اعتیاد آور) تا ۷ ( بسیار اعتیاد آور ) امتیاز دهی شد.

در این مطالعه، ۷ – ۱۰ درصد از شرکت کنندگان با اعتیاد تمام عیار به مواد غذایی تشخیص داده شدند.

۹۲ درصد از شرکت کنندگان رفتار اعتیادی به برخی از مواد غذایی داشتند آنها بارها و بارها هم میل به ترک خوردن آنها را کردند اما قادر به ترک نبودند.

در زیر، نتایج این تحقیق در حداقل ترین و اعتیاد آورترین غذاها آورده شده است.

۱۸ ماده غذایی با بیشترین اعتیاد آوری

جای تعجب نیست، که بسیاری از مواد غذایی اعتیاد آور، امتیاز غذاهای فرآوری شده است این غذاها معمولاً در قند، چربی و یا هر دو بالا هستند.

شماره های زیر میانگین نمره داده شده در مطالعه ذکر شده در بالا برای هر غذا، در مقیاس ۱ (اعتیاد آور نیست) تا ۷ (بسیار اعتیاد آور ) آورده شده است.

پیتزا (۴٫۰۱)

شکلات (۳٫۷۳)

چیپس (۳٫۷۳)

کوکی ها (۳٫۷۱)

بستنی (۳٫۶۸)

سیب زمینی سرخ شده (۳٫۶۰)

چیز برگر (۳٫۵۱)

نوشابه (نه نوع رژیمی) (۳٫۲۹)

کیک (۳٫۲۶)

پنیر (۳٫۲۲)

بیکن (۳٫۰۳)

مرغ سرخ شده (۲٫۹۷)

Rolls (ساده) (۲٫۷۳)

پاپ کورن (با کره) (۲٫۶۴)

غلات صبحانه (۲٫۵۹)

آب نبات چسبنده (۲٫۵۷)

استیک (۲٫۵۴)

کلوچه (۲٫۵۰)


۱۷ مواد غذایی با حداقل اعتیاد آوری

مواد غذایی با حداقل اعتیاد آور عمدتاً غذاهای کامل فرآوری نشده بود.

خیار (۱٫۵۳)

هویج (۱٫۶۰)

لوبیا (بدون سس) (۱٫۶۳)

سیب (۱٫۶۶)

برنج قهوه ای (۱٫۷۴)

کلم بروکلی (۱٫۷۴)

موز (۱٫۷۷)

ماهی قزل آلا (۱٫۸۴)

ذرت (بدون کره یا نمک) (۱٫۸۷)

توت فرنگی (۱٫۸۸)

Granola bar نوار گرانولا (۱٫۹۳)

آب (۱٫۹۴)

کراکر ساده (۲٫۰۷)

چوب شور (۲٫۱۳)

سینه مرغ (۲٫۱۶)

تخم مرغ (۲٫۱۸)

آجیل (۲٫۴۷)


چه چیزی باعث اعتیاد آوری مواد غذایی می شود؟

رفتار غذا خوردن اعتیادی در بسیاری شامل بیش از یک فقدان اراده است دلایل بیوشیمیایی وجود دارد که چرا برخی از مردم کنترل خود را بر مصرف آنها از دست می دهند.

به گزارش برترینها، این بارها و بارها به غذاهای فرآوری شده، به ویژه آنهایی که قند و یا چربی بالایی دارد مرتبط می شود.

غذاهای فرآوری شده معمولاً طعم فوق العاده خوب دارند.

آنها همچنین حاوی مقادیر بالایی از کالری و موجب عدم تعادل عمده در قند خون می شود این عوامل شناخته شده می تواند هوس های غذایی ایجاد کنند.

با این حال، بزرگترین عامل رفتار غذا خوردن اعتیاد آور، مغز شما است.

مغز دارای یک مرکز پاداش، که شروع به ترشح دوپامین و دیگر مواد شیمیایی کرده و به ما زمانی که می خوریم احساس خوبی دست می دهد.

پاداش این مرکز است که چرا بسیاری ازغذا خوردن «لذت» می برند این ما را مطمئن می سازد که به اندازه کافی غذا بخوریم تا انرژی و مواد مغذی مورد نیاز را به دست آوریم.

با خوردن تنقلات پردازش شده مقدار عظیمی از مواد شیمیایی آزاد می شود و به ما احساس خوب می دهد در مقایسه با غذاهای فرآوری نشده این منجر به یک «پاداش» بسیار قوی تر در مغز می شود.

پس از آن به دنبال پاداش های بیشتر مغز، میل به مواد غذایی بیش از حد می شود این احتمالاً می تواند به دور باطل، به نام رفتار غذا خوردن اعتیاد آور و یا اعتیاد به مواد غذایی منجر شود.