با ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی مانند مصرف هویج و کلم ، پیاده روی برای ۴۵ دقیقه سه بار در هفته، فعالیت مغزی، یادگیری مداوم و استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای می توان از زوال عقل پیشگیری کرد.تا سال ۲۰۵۰ یعنی ۳۵ سال آینده شمار افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در جهان دو برابر می شود.

ایرنا نوشت:مطالعات جدید نشان می دهند که پزشکان می توانند مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر را در بیماران تشخیص دهند.در فواصل سنی میان ۲۴ و ۸۰ سالگی، وزن مغز حدود ۲۰ درصد کاهش می یابد و جریان خون به این عضو حیاتی نیز به همان میزان کاهش می یابد.

در این گزارش به چند راهکار ساده برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر اشاره شده است.

فعال نگاه داشتن ذهن

به چالش کشیدن مادم العمر مغز از طریق خواندن، نوشتن و سایر فعالیت های تحریک کننده، روند کوچک شدن مغز مرتبط با زوال مغز را آهسته می کند.افرادی که این سطح بالای تحریک مغزی را از طریق خواندن، نوشتن و غیره نگاه می دارند روند ابتلا به زوال عقل در آنها ۱۵ درصد کمتر می شود.

افزایش انعطاف پذیری مغز

انعطاف پذیری مغز به سهولت اتصال نرون ها با هم در مغز اشاره دارد و اینکه هر چه بیشتر از آنها استفاده شود، این نرون ها قویتر می شوند. انعطاف پذیری عصبی به تغییرات مثبتی اشاره دارد که در نتیجه قرار گرفتن در معرض تجربیات جدید و فرصت های یادگیری بروز می کند.

ترک انجام چند کار باهم

مطالعاتی وجود دارند که بطور خاص نشان می دهند تاثیر انجام چند کار با هم به اندازه ای که تصور می کنیم، نیست. معمولا عملکرد ما در انجام چند کار بطور جداگانه بسیار بهتر است. با این حال انجام دو فعالیت که به تمرکز ذهنی نیاز ندارند مانند گوش دادن به رادیو هنگام شستن ظروف خوب است اما اگر انجام این دو کار به کمی تفکر نیاز داشته باشد در آن صورت انجام چند کار با هم کمکی نخواهد کرد.

استفاده از ارتباطات چند حسی

بیشترین استفاده ای که از حس های خود داریم از بینایی و شنوایی است اما بویایی، چشایی و لامسه نیز در تحریک حافظه موثر هستند. اما هر چه بیشتر از حس های خود در ملاقات با برخی افراد بیشتر استفاده کنیم ، بیشتر نام آنها و خاطره ملاقات با آنها در ذهن انسان باقی می ماند زیرا یک ارتباط چند حسی با آنها ایجاد کرده ایم.
برای این منظور می توان بر حس لمس دست های آنها تمرکز کرد که آیا دست نرم، سخت، سرد و یا گرم بود.مصرف هویج، مرکبات و کلم نیز با افزایش عملکرد شناختی ارتباط دارد.

هوشمندانه غذا بخورید

محققان سوئدی می گویند مصرف انواع میوه و سبزیجات حدود ۵۰۰ گرم در روز با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در ۳۰ سال آینده ارتباط دارد. علاوه بر این مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد هویج، کلم ، مرکبات و نان سبوس دار با افزایش عملکرد شناختی ارتباط دارد.

انتخاب یک رژیم غذایی مدیترانه ای

به طور کلی استفاده از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به سلامت مغز کمک می کند. پروفسور دیوید اسمیت از دانشگاه آکسفورد می گوید: محققان آمریکایی با مطالعه سه هزار نفر در مدت چهار سال متوجه شدند که مصرف زیاد روغن زیتون، مغزها، ماهی ، گوجه فرنگی، ماکیان، سبزیجات، میوه و سبزیجات برگ سبز از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می کند به ویژه زمانی که افراد مصرف رژیم غذایی پرچرب، گوشت قرمز و کره را کاهش می دهند.

مطالعات همچنین نشان می دهد که نوشیدن مقادیر نامحدود چای و مصرف کمی شکلات در روز به تقویت عملکرد شناختی مغز کمک می کند.

ویتامین رسانی به مغز

محققان دانشگاه آکسفورد متوجه شدند، خطر کوچک شدن مغز در افرادی که ویتامین B۱۲ کمی در خون خود دارند شش برابر بیشتر است؛ کمبود ویتامین B۱۲ در خون معمولا با افزایش سن ارتباط دارد.ویتامین B۱۲ معمولا در گوشت (به ویژه کبد) ماهی، سخت پوستان، ماکیان، تخم مرغ، شیر، ماست و غلات غنی شده صبحانه وجود دارد. فولات نیز برای عملکرد مغز مهم است.فولات در کبد (به خصوص گوساله)، مخمر نان، سبزیجات برگ سبز، بامیه، عدس، نخود چشم سیاه، لوبیای پخته، لوبیا، کلم بروکلی، تخم مرغ، گوجه فرنگی، موز، آب پرتقال تازه، و توت فرنگی یافت می شود.

بررسی فشار خون

فشار خون بالا در دهه ۴۰ و ۵۰ سالگی یک عامل خطرساز قوی برای ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در سال های بعدی زندگی است.

پیاده روی به مدت ۴۵ دقیقه سه بار در هفته

ورزش های هوازی مانند ایروبیک ارتباط بیشتری میان نرون های مغزی ایجاد می کند. حافظه، مهارت و توانایی های ما به ارتباطات جدید میان این نرون ها بستگی دارد. مطالعه افراد میانسالی که سه بار در هفته برای ۴۵ دقیقه به پیاده روی می روند بهبودهایی در فعالیت مغزی و توانایی حفظ توجه آنها نشان می دهد.