به گزارش سوکا ، شاید بار‌ها و بار‌ها تبلیغاتی از این دست که در یک هفته پنج کیلو یا در یک ماه ۱۵ کیلو لاغر شوید را دیده یا شنیده باشیم، اما قبل از همه چیز باید بدانیم بدن انسان تحمل کاهش وزن تا این حد در یک هفته یا ماه را ندارد.

چاقی و اضافه وزن یکی از معضلات انسان‌ها بویژه بانوان است که تا میزان فراوانی حتی بر اعتماد به نفس آنان هم تاثیر می‌گذارد. بسیاری از افراد مایل هستند از وزن آنان کاسته شود و معمولا نیز به دنبال سریع‌ترین راه می‌روند تا در مدت کوتاهی این کار را انجام دهند.

اضافه وزن بویژه چربی‌های زائد دور شکم معضلی است که افراد با وزن اضافه، به روش‌های متعددی چون استفاده از کرم‌ها، قرص‌ها، مراجعه به متخصص تغذیه و ورزش کردن روی می‌آورند.
تبلیغاتی چون در یک هفته پنج کیلو لاغر شوید نه تنها واقعیت ندارد بلکه حتی در صورت احتمال، برای بدن عوارض فراوانی دارد.

میزان تحمل بدن برای کاهش وزن نیم تا یک کیلو در هفته است

کار‌شناس ارشد تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌گوید: انسان‌ها برای کاهش وزن به روش‌های مختلف روی می‌آورند؛ برخی از آنان قرص و کرم تهیه می‌کنند و برخی دیگر نیز به دنبال آب کردن چربی‌های دور شکم در سریع‌ترین زمان ممکن هستند.

حمیدرضا شیرآشتیانی با بیان اینکه میزان تحمل بدن برای کاهش وزن نیم تا یک کیلو در هفته است، ادامه می‌دهد: برای کاهش وزن توصیه‌های مختلف می‌شود و برخی به اشتباه تصور می‌کنند در مدت یک ماه باید تا ۱۵ کیلو کم کنند.

وی درباره اینکه چگونه رژیم بگیریم تا وزن متعادلی داشته باشیم، می‌افزاید: برخی نیزبه تبلیغات شدید انواع کرم و قرص‌ها روی می‌آورند که اصلا توصیه نمی‌شوند و مورد قبول نیست.

این کار‌شناس ارشد تغذیه با بیان اینکه میزان کاهش وزن استاندارد، چیز مشخصی است، اظهار می‌دارد: میزان تحمل بدن در کاهش وزن حدود نیم تا یک کیلو در ‌‌نهایت در هفته است و بیش از این به شدت برای بدن ضرر دارد.

عوارض جبران ناپذیر کاهش وزن سریع بر بدن

وی می‌افزاید: کاهش ناگهانی اضافه وزن عوارض جبران ناپذیری دارد که عجله در کاهش وزن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

شیرآشتیانی خاطرنشان می‌کند: چربی اضافه بدن باید بسوزد تا رژیم صورت بگیرد و کاهش وزن زیاد در مدت کم موجب فشار آمدن به کبد و کلیه می‌شود.

وی، ترکیبی از رژیم غذایی مناسب به همراه تحرک بدنی را بهترین روش برای کاهش وزن عنوان کرده و می‌گوید: بهتر است از رژیم غذایی مناسب و تنوع غذایی بهره برده و تحرک خود را بیشتر کنیم.

این کار‌شناس ارشد تغذیه، هر نوع تحرک از پیاده روی گرفته تا انجام نرمش ساده را حتی قابل قبول دانست و ادامه می‌دهد: شاید بپرسیم چرا پدربزرگ‌هایمان با وجود خوردن غذاهای پرچرب مانند کره حیوانی و سرشیر سالم‌تر بودند و ما چنین نیستیم، که باید بگویم این بیشتر به تحرک و سبک زندگی ما بستگی دارد.

باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم پدربزرگ‌های ما به نسبت مصرف کالری‌ها و غذا‌ها تحرک بدنی داشتند و مثل ما پشت میز نشین نبودند.

پرحجم خوری موجب تبدیل شدن به چربی می‌شود

این کار‌شناس ارشد تغذیه با بیان تصور غلط برخی افراد مبنی بر اینکه با نخوردن غذا از صبح تا ظهر، می‌توانند یک وعده ناهار پرحجم بخورند و فکر کنند که چاق نمی‌شوند، می‌گوید: این اشتباه است، با این گونه غذا خوردن نه تنها انرژی در بدن تقسیم و موجب تناسب اندام نمی‌شود بلکه این غذا‌ها به چربی تبدیل شده و در قندخون ما نیز تاثیر می‌گذارد.

این متخصص تغذیه با گریزی به احادیث و روایات در این زمینه، یادآور می‌شود: در روایات مکرر آورده شده کم بخور همیشه بخور یا اینکه بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید و اسراف کردن درحقیقت غذای زیاد خوردن در یک وعده غذایی است.

تنوع غذایی داشته باشیم

شیر آشتیانی درباره افرادی که بخاطر رژیم غذایی برنج یا نان را از وعده غذایی خود کم می‌کنند، بیان می‌کند: افرادی که می‌خواهند رژیم بگیرند با کم کردن برنج و افزایش مصرف نان و یا برعکس، موفق نمی‌شوند.

این کار‌شناس ارشد تغذیه در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا وضعیت جسمی خوب داشته باشیم، گفت: اگر می‌خواهیم وضعیت جسمی مناسب داشته باشیم و چاق نشویم باید به تنوع غذایی اهمیت دهیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر همه گروه‌های مختلف غذایی مثل فراورده‌های گوشتی، لبنی، غلات و میوه جات وسبزیجات را در وعده‌هایمان استفاده کنیم، وضعیت جسمی بهتری خواهیم داشت.

به گفته وی، فراورده‌های لبنی پروتئین و کلسیم و فراورده‌های گوشتی آهن، روی و پروتئین را فراهم می‌کند و غلات دارای کربوهیدرات و ویتامین‌های خانواده بی‌فراوان و میوه جات و سبزیجات حاوی ویتامین های‌ای و سی و تعدادی از عناصر معدنی کم یاب هستند.

مازندرانی‌ها تولید کننده سبزی‌ها و میوه‌هایی که خود مصرف نمی‌کنند

کار‌شناس ارشد تغذیه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از پایین بودن سرانه مصرف سبزی و میوه در مازندران، تصریح می‌کند: مازندران، تولید کننده میوه وسبزی است و این درحالی است که مصرف کننده خوبی نیست.

وی از مردم خواست خود بررسی کنند که در طول هفته گذشته چه مقدار برنج و نان و درعین حال چه مقدار کلم بروکلی، اسفناج، کرفس و چغندر مصرف کرده‌اند.

شیرآشتیانی افزود: سبزی و میوه حاوی مواد معدنی خوب و آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌ها باعث خنثی کردن رادیکال‌های آزادی می‌شوند که محصولات جانبی طبیعی سوخت و ساز بدن به شمار می‌روند.

به گفته وی، میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و سبوس دار، قارچ، سبزی‌های برگ سبز، شکلات ماست، آجیل و دانه‌ها، توت‌ها، ماهی، خرمالو و مرغ و گوشت بدون چربی دارای آنتی اکسیدان هستند.

منبع : ایرنا