به گزارش سوکا، در این مطلب قصد داریم راهکارهایی را برای این افراد برشماریم تا بتوانند این حجم اضافی کالری را زودتر بسوزانند و از شر چربی‌های اضافی که مسبب مشکلات و بیماری‌های بعدی است، خلاص شوند.

ذهنیتی که فرمان «بخور… بخور…» می‌دهد!

اگر دقت کرده باشید هر وقت سراغ خوردن می‌روید ابتدا هوس آن سراغتان می‌آید. معمولا به همین دلیل است که افراد لاغر در اغلب مواقع کم و بیش همان وزنی را دارند که در دیدار قبلی دیده بودید؛ آنها هوس و میل به خوردن ندارند! البته برخی از آنها هم برای حفظ تناسب اندام خود، خورد و خوراک خود را کنترل می‌کنند؛ کاری که شما نیز باید برای کاهش وزن اضافی حاصل از پرخوری‌های این مدت انجام دهید. پس اگر تصمیم دارید چربی‌های مضر را از بدنتان بزدائید و به وزن قبلی خود بازگردید بهتر است هر گاه هوس خوردن به سراغتان می‌آید با ترفندهایی آن را کنترل کنید. می‌دانیم؛ کنترل این هوس سخت است!

برای خود «ساعت خوردن» بگذارید

اگر نمی‌توانید جلوی هوس و میل به خوردن خود را بگیرید با یک ترفند می‌توانید عادت ذهنی خودتان را آرام آرام تغییر دهید و تحت کنترل درآورید.

ذهنی که پیش از این با ورود به هر خانه‌ای در فاصله‌های کوتاه با دنیایی از میوه و آجیل و تنقلات مواجه می‌شده و در برابر اصرارهای میزبان یا تمایلات شما به عنوان مهمان به جای دستور دادن به اعضایی چون دهان و معده، مجبور شده در برابر عمل انجام شده تناول قرار گیرد، در واقع به نوعی خلع ید شده است. در اولین قدم می‌توانید ساعاتی را مشخص کنید که قدرت کنترل کردن دهان و معده به ذهن بازگردد. فاصله‌گذاری میان وعده‌های خوردن، می‌تواند این قدرت را به ذهنتان بازگرداند. یک فاصله دو و نیم تا سه ساعته بهترین و سریع‌ترین نتیجه را پیش‌رویتان می‌گذارد. در این فاصله هر گاه هوس خوردن کردید به ساعت نگاه کنید و بگویید: «نه… خوردن، حتی به مقدار اندک، رأس ساعت فلان!» و یادتان باشد که در فاصله رسیدن ساعت مذکور به هیچ وجه، هیچ چیز جز آب نخورید. زیرا مصرف هر ماده غذایی، بجز آب، حتی به مقدار اندک کالری دارد و بخصوص اگر در حجم کم وارد معده شود از آن جا که احساس سیری از خوردن آن به شما دست نمی‌دهد گمان می‌کنید کالری زیادی هم وارد بدنتان نشده؛ حال آن‌که این ریزه‌خواری ممکن است بدتر از حالت خوردن به مقدار کامل باعث خنثی شدن مقصود و هدف شما شود.

با دو، سه روز تمرین و رعایت این فاصله‌گذاری خیلی زود ذهنتان شرطی می‌شود و از این پس اوست که اتاق فرمان را برای هوس خوردن به دست می‌گیرد و به دست و دهان و معده و دیگر اعضا فرمان می‌دهد کی مشغول خوردن شوند. باور نمی‌کنید؟ مدتی امتحان کنید.

آجیل‌هایی را که چشمک می‌زنند از دسترس دور کنید

برخی افراد ابتدای زمانی را که قصد گرفتن رژیم لاغری و کاهش وزن بخصوص در مواقع بعد از تعطیلات عید دارند، نمی‌توانند بخوبی مغزشان را حتی با وجود گذاشتن ساعت مخصوص خوردن، تحت کنترل قرار دهند. برای اغلب تصمیمات، ترفندهایی هست! اگر روزهای اول سختتان است که وقتی شیرینی و آجیل و تنقلات را می‌بینید در برابر نخوردن تا رسیدن ساعت مقرر مقاومت کنید بهترین راه این است که این خوراکی‌ها را از دسترس و دیدرس خودتان دور کنید. ظرف و بسته آجیل را جمع کنید و اگر می‌ترسید به دلیل مرور زمان و عدم استفاده دچار مزه کهنگی شوند آنها را بسته‌بندی کرده و در فریزر بگذارید. خود این کار باعث می‌شود مراجعه مجدد برای مصرف آنها با زحمت بیشتری توأم شود و هنگام هوس کردن شکستن تخمه حین مثلا تماشای فیلم یا هر موقع دیگری کمتر سراغ آن بروید.

۲۰ دقیقه اثرگذار را فراموش نکنید

بسیاری از ما، هر قدر هم گرفتار کار و زندگی و مشکلات آن باشیم، باز هم می‌توانیم ۲۰ دقیقه وقت بگذاریم و کاری را انجام دهیم که در کاهش وزن اثرات بسیار و در عین حال سریع دارد. پیاده‌روی با قدم‌هایی فقط اندکی تند، نه آن‌طور که خسته شوید، می‌تواند متابولیسم بدن را به واکنش وادار کند. واکنش بدن به این فعالیت حتی اگر یک روزدرمیان باشد و حتی اگر به همین مقدار زمانی صورت گیرد، سبب فعال شدن بیشتر سوخت‌وساز بدن و در نتیجه کاهش وزن در مدتی بسیار کوتاهتر از زمانی شود که هیچ فعالیت مناسبی از دیدگاه متابولیسم صورت نمی‌گیرد. علاوه بر این‌که شما قصدتان از پیاده‌روی کاهش وزن است، چنین فعالیتی باعث حفظ بیشتر سلامت عمومی بدن شما نیز می‌شود. فقط یادتان باشد چون قصد کاهش وزن و خلاصی از چربی‌های ذخیره‌شده را دارید حتما باید توجه داشته باشید که تا دو ساعت پس از پیاده‌روی هیچ ماده غذایی دیگری، حتی جزیی و کم‌مصرف نکنید و فقط در صورت تشنگی آب بنوشید که بدون کالری است. مصرف هر ماده خوراکی دیگر پس از فعالیتتان باعث سرعت گرفتن جذب مواد غذایی می‌شود و به جای کمک به کاهش وزن نتیجه را برعکس می‌کند.

زری حسین‌زاده – چاردیواری