این روزنامه ـ که از سال ۱۸۸۹ به طور مستمر توسط سه روزنامه‌نگار با نام‌های چارلز داو، ادوارد جونز و چارلز برگسترسر در حال چاپ است ـ توانسته رکورد بیشترین میزان تیراژ را طی سال‌های اخیر در ایالات متحده آمریکا به دست آورد و به گفته منابع رسمی در سال ۲۰۱۳ به طور میانگین ۴/۲ میلیون نسخه در روز فروش داشته است که از این میزان، حدود ۹۰۰ هزار نسخه از آن به صورت دیجیتال و نسخه آنلاین توسط سایت این نشریه فروخته می‌شود. وال‌استریت ژورنال همچنین در طول سال‌های فعالیت خود تا سال ۲۰۱۵ برنده ۳۹ جایزه معتبر روزنامه‌نگاری پولیتزر هم شده است که از این نظر آماری درخشان برای این نشریه محسوب می‌شود.

اولین جریده‌های منتشر شده در بنگاه مطبوعاتی داوجونز و شرکا، بولتن‌های خبری خلاصه شده‌ای بود که اوایل دهه ۱۸۸۰ به صورت روزانه به معامله‌گران بازار بورس نیویورک فروخته می‌شد. چندی بعد نسخه چاپی دیگری توسط این گروه با نام نامه عصر مشتریان به انتشار رسید که مضمونی مشابه با بولتن‌های قبلی داشت. گزارشگران این روزنامه بعدها ایده‌های خود را تحت لوای روزنامه‌ای واحد به نام وال‌استریت ژورنال گرد آوردند که اولین شماره آن در ۸ جولای ۱۸۸۹ به چاپ رسید و تحویل آن توسط سرویس خبری داوجونز به وسیله تلگراف آغاز شد.

سال ۱۸۹۶ میانگین صنعتی داوجونز ـ که از شاخص‌های مهم اقتصادی بازار آزاد است ـ به طور رسمی راه‌اندازی شد. سال ۱۹۰۲ کلارنس بارون که خود روزنامه‌نگار بود امتیاز مالکیت این روزنامه را به قیمت ۱۳۰ هزار دلار خرید. تا قبل از این دوران، میزان تیراژ روزنامه در حدود ۷۰۰۰ نسخه بود، اما به واسطه حضور بارون تا اواخر دهه ۱۹۲۰ به ۵۰ هزار نسخه صعود کرد. بارون و همراهان خود با ایجاد فضایی بی‌باکانه در روزنامه‌نگاری، گزارشگری مالی مستقل را در این روزنامه بهبود بخشیدند و حرکتی جدید را در سبک روزنامه‌نگاری کسب و کار آغاز کردند. با فوت بارون در دهه‌های بعد از ۱۹۴۰ مجله سر و شکل جدیدتر و به روزی را تجربه کرد. در ۱۹۶۷ داوجونز بالاخره تصمیم گرفت نشریه را خارج شهر نیویورک گسترش دهد و روزنامه‌نگارانی را در مراکز مهم مالی قاره اروپا، آسیا، آمریکای لاتین، استرالیا و آفریقا مستقر کرد. داوجونز همچنین روزنامه‌های زنجیره‌ای معروف اوتاوی را که در آن زمان شامل ۹ روزنامه و سه مجله می‌شد خرید که بعدها اسم آن به گروه رسانه‌های محلی داوجونز تغییر یافت.

با گسترش فضای انتشار اخبار مجازی و همه‌گیر شدن اینترنت به عنوان معجزه هزاره جدید، روزنامه وال‌استریت ژورنال هم نسخه‌ای با نام وال‌استریت ژورنال آنلاین را ـ که نسخه مکمل چاپی خود بود ـ در سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی کرد. در سال ۲۰۰۳ داوجونز شروع به یکپارچه‌سازی گزارش‌های مربوط به آمار مشترکان آنلاین و چاپی خود کرد و در سال ۲۰۰۷ با داشتن بیش از ۹۸۰ هزار مشترک، به بزرگ‌ترین سایت خبری پرداختی در دنیا تبدیل شد.

زهرا غفاری

جام‌جم