محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گویند هدیه دادن تاثیر بیشتری بر میزان شادمانی دارد. آنها ۶۳۲ آمریکایی را مورد مطالعه قرار داده و میزان شادمانی و عادت‌های آنها در مورد پول خرج کردن را مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج نشان داد: افراد پول بیشتری صرف خودشان می‌کنند تا دوستان و خویشاوندانشان و این نسبت به طور میانگین برابر است با ۱٫۷۱۴ دلار در برابر ۱۴۶ دلار. با این حال شادمانی افراد تا اندازه زیادی با هدیه‌هایی که به دیگران می‌دهند، همبستگی نشان می‌دهد.

هدیه گرفتن نیز اثر بسیار زیادی بر میزان شادمانی دارد. در مطالعه‌ای که از سوی محققان استرالیایی انجام شد از ۱۷۴ دانشجو که نیمی زن و نیمی مرد بودند، خواسته شد که یک تجربه به یاد ماندنی مربوط به هدیه را بنویسند. در بیشتر آنها یعنی حدود ۷۰ درصد، این تجربه در خصوص هدیه گرفتن بود. هرچند نتایج در بین جنس‌های مختلف، متفاوت بود؛ ۹۲ درصد از زنان بر گرفتن هدیه تمرکز کرده بودند، در حالی که تجربه توصیفی ۵۵ درصد از مردان مربوط به هدیه گرفتن بود.

به گزارش ایسنا، روان‌شناسان تکاملی می‌گویند که تفاوت بین دو جنس چندان غیرمنتظره نیست، چرا که در قلمرو حیوانات معمولا جنس نر است که به ماده غذا می‌دهد.

محققان همچنین می‌گویند که مردان در این خصوص تاکتیکی‌تر عمل می‌کنند. آنها معمولا هدیه می‌دهند تا پیامی را منتقل کنند مثل این که «من آدم پولداری هستم» در حالی که زنان بیشتر دوست دارند به دلایلی همچون روز تولد هدیه بدهند.