نکته حائز اهمیت این است که هیچ وقت برای ورزش کردن دیر نیست. شاید شما روزی که تصمیم گرفتید به باشگاه بروید به فکر کاهش وزن بودید؛ اما باید بدانید همین فعالیت کمک می‌کند استقامت و انعطاف‌پذیری لازم را در برابر بیماری‌ها به دست آورید. مهم‌تر از همه این‌که یک حس خوب را به شما القا می‌کند.

پیش از این، نتایج تحقیقات قبلی نشان داده بود عادات غذایی و تغذیه سالم در پیشگیری از سرطان موثر است و اینک محققان بر این باورند فعالیت بدنی و ورزش در کاهش میزان بروز سرطان موثر است.

یکی از عوامل مهم خطر در سرطان پستان، چاقی و نداشتن فعالیت بدنی است. دکتر ماندانا ابراهیمی لنفوتراپیست و عضو هیأت علمی پژوهشکده سرطان پستان در این باره به جام‌جم می‌گوید: یکی از عوامل حمایتی و بازدارنده خطر ابتلا به سرطان، کنترل وزن مناسب، کاهش توده چربی بدن و فعالیت فیزیکی است که با تغییر متابولیسم بدن، خطر احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

نتایج بررسی‌های متعدد تاکنون نشان داده است، ورزش کردن به عنوان راهکار مناسبی برای کاهش وزن می‌تواند از بروز این بیماری پیشگیری کند.

ورزش، دشمن سرطان

سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود. این بیماری قابل درمان است و اساسا می‌توان با عمل جراحی و روش‌های درمانی علیه سرطان اقدام کرد.

در صورت تشخیص سرطان و شروع مراحل درمانی، ورزش می‌تواند در تمامی مراحل بیمار را یاری کند. بسیاری از بیماران با آگاهی از بیماری‌شان دچار افسردگی و حالت‌های اضطرابی می‌شوند؛ اما واقعیت این است که هیچ فردی به اندازه خود بیمار نمی‌تواند در درمان کمک‌کننده باشد.

مدیر گروه پژوهشی کیفیت زندگی در سرطان پژوهشکده سرطان پستان می‌گوید: ورزش به نوعی می‌تواند در کاهش استرس و افسردگی بیماران سرطانی کمک کند حتی در مرحله بازتوانی یکی از اجزای اساسی درمان است.

به گفته محققان، هدف انجام ورزش‌های سخت و سنگین نیست. حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌ روی در طول روز، ‌خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان بالای ۵۰ سال را کاهش می‌دهد. به بیان دیگر تبدیل ورزش به عنوان کار روزانه، به صورت منظم به زندگی بهتر و سالم‌تر کمک می‌کند و از پیشرفت سرطان‌های مختلف می‌کاهد.

پس از جراحی

نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است کمترین فعالیت بدنی و تمرینات فیزیکی پس از تشخیص سرطان سینه می‌تواند شانس زنده ماندن زنان را افزایش دهد.

دکتر ابراهیمی می‌گوید: بعد از جراحی در اولین فرصت با انجام حرکات غیرفعال و سپس حرکات فعال اندام‌های اطراف محل جراحی، بازتوانی شروع می‌شود و این امر به بهبود زخم کمک می‌کند. اگر بیمار محدودیت حرکتی نداشته باشد، خونرسانی بهتر صورت می‌گیرد. مجموع این عوامل باعث می‌شود عوارض بعدی کمتر اتفاق بیفتد.

نوع ورزش و زمان ورزش را پزشک متخصص مشخص می‌کند. تمرینات ورزشی مناسب حتی به صورت تفریحی و متوسط با تنظیم و تعادل هورمون‌های بدن در پیشگیری از سرطان موثر است.

وی توصیه می‌کند: ورزش‌های هوازی و ایروبیک، استفاده از دوچرخه ثابت، دویدن آرام، شنا و یکسری ورزش‌های قدرتی، تحت نظر پزشک می‌تواند کمک کند.

دکتر ابراهیمی توصیه می‌کند: بیمارانی که جراحی سینه شده‌اند، از ورزش‌هایی که فشار مستقیم به دست می‌آورد، خودداری کنند. همچنین در جراحی‌های لگنی، ورزش‌هایی که به پا فشار می‌آورد، باید با احتیاط انجام شوند.

کشته شدن تومورها

وی در پاسخ به این پرسش که ورزش به چه میزان در از میان بردن تومورها موثر است، می‌گوید: ورزش تاثیر شیمی‌درمانی را در از بین بردن تومورها افزایش می‌دهد. پس از جراحی در دوران شیمی‌درمانی به دلیل مصرف داروها، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و ضعف عضلانی و بدنی حاصل می‌شود. برای پیشگیری و درمان عوارض ناشی از درمان انجام فعالیت بدنی ضروری است.

دکتر ابراهیمی می‌افزاید: یکی از نکات حائز اهمیت این است که در حین شیمی‌درمانی دارو در بدن توزیع می‌شود و علاوه بر تخریب سلول‌های ناحیه مبتلا، سلول‌های سالم صدمه می‌بینند. به بیان دیگر، ورزش یکی از مواردی است که می‌تواند به بازسازی سلول‌های بدن کمک کند و بیمار به روند معمول جسمانی باز گردد.به این ترتیب بیمار عوارض روحی و روانی ناشی از بیماری و شیمی‌ درمانی را راحت‌تر پشت‌سر می‌گذارد.

به طور کلی ورزش بسیاری از فعالیت‌های بدنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌تواند آهنگ سرطان را متوقف کند. در واقع فعالیت بدنی علاوه بر کمک به کنترل وزن با بهبود سیستم ایمنی بدن باعث کاهش خستگی و افزایش عملکرد بدن می‌شود و در پیشگیری بازسازی بدن و درمان هر بیماری‌ای کمک می‌کند.

هانیه ورشوچی – ‌جام‌جم