برگ درخت‌ها ریخته است، باد به شیشه پنجره‌های می‌خورد، ابرها پایین آمده‌اند، آسمان تیره شده و است و دیگر خبری از آفتاب تابستانی نیست. زمستان‌ها باید با انواع و اقسام میوه‌های تابستانی با رنگ‌های درخشان و براقشان (که نشانه محتوی آنتی‌ اکسیدان آنهاست) خداحافظی کنیم.

آب و هوای سرد تنوع میوه‌ها و سبزیجات را هم کمتر می‌کند. با آن همه موادغذایی فوق‌العاده‌ای که عادت کرده بودیم تابستان بخوریم (مثل انواع فلفل، آلو، توت، خیار و گوجه‌فرنگی‌های تازه)، شاید به نظرتان سخت برسد که چطور می‌توانید نیاز روزانه‌تان به آنتی اکسیدان را در فصل زمستان تامین کنید، اما جالب است بدانید که بعضی از منابع عالی آنتی اکسیدان هم مخصوص زمستان هستند.

شاید برایتان تعجب‌آور باشد که بدانید موادغذایی که بالاترین محتوی آنتی اکسیدان را دارند، ادویه‌ها و بوته‌ها و سبزی‌ها هستند. سطح آنتی اکسیدان با ارزش ORAC آنها مشخص می‌شود. ORAC علامت اختصاری ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن و واحدهای ORAC ظرفیت آنتی‌اکسیدان موادغذایی را اندازه می‌گیرد. هرچه این عدد برای یک ماده‌غذایی بالاتر باشد بهتر است.

عموم مردم باور دارند که موادغذایی که بالاترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارند به پایین آوردن خطر التهاب، سرطان، پیری و بیماری کمک می‌کنند. هوای سرد رایحه گرم دارچین، ادویه، پودر زنجبیل، هل، میخک، رزماری و مریم‌گلی را تشدید می‌کند. همه اینها قدرت آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارند. میخک بالاترین ارزش آنتی‌اکسیدان (۳۱۴،۴۴۶) را در میان موادغذایی داشته و دارچین مقام سوم را دارد (۲۶۷،۵۳۶). کافی است اینها را با سطح آنتی اکسیدان بلوبری که تصور می‌کردید سرشار از آنتی‌اکسیدان است مقایسه کنید: عدد ORAC بلوبری فقط ۶،۵۵۲ است.

سوپ‌های گرم، آبگوشت‌ها و خورش‌ها و چای‌های ادویه‌دار بهترین روش برای مصرف این ادویه‌ها در زمستان است. چای مخصوص خودتان را با مخلوط کردن میخک، دارچین، هل، رازیانه و دانه وانیل درست کنید (دقت کنید که از شکر کمی استفاده کنید). روی پوره سیب‌زمینی و کدو پودر دارچین و روی کبابتان رزماری و مریم‌گلی بپاشید. حالا بروید و گردوغبار کمد ادویه‌هایتان را گرفته و از آنها بیشترین استفاده را در فصل زمستان ببرید.