به گزارش سوکا به نقل از روابط عمومی صداوسیما، دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی در سخنانی با اشاره به انجام برخی طرح‌های افتخارآمیز در صنعت برق و آب کشور که ایران را به کشوری صاحب‌نام در این صنعت تبدیل کرده است، اظهار داشت: صداوسیما آمادگی لازم برای هر نوع همکاری که بیان‌کننده توفیقات وزارت نیرو در عرصه‌های مختلف باشد را دارد، ضمن آنکه با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شبکه‌های ملی و استانی، می‌توان به موضوع فرهنگ‌سازی در این عرصه نیز اهتمام ورزید. رئیس صداوسیما تصریح کرد: انعکاس پیشرفت‌ها، اقدامات و عملکرد سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها زمانی امکان‌پذیر است که سازمان مربوطه همکاری لازم را با رسانه ملی انجام دهد و از سویی اگر سازمانی قصد فرهنگ‌سازی نسبت به موضوعاتی را داشته باشد و یا در صدد بیان و تبیین اقدامات خود باشد، رسانه باید همراهی لازم را انجام دهد تا اهداف تحقق یابد و این برگرفته از اصل تعاملات سازنده است.

دکتر علی عسکری با اشاره به تأثیر پیام‌های مبتنی بر مطالعه و تحقیق بر روی مخاطبان یادآور شد: تأثیرگذاری پیام زمانی افزایش می‌یابد که محتوای پیام از عمق لازم برخوردار باشد و به همین دلیل باید از پرداختن به پیام‌های سطحی خودداری کرد.

وی افزود: عمق‌بخشی به پیام‌ها از طریق مطالعه و تحقیق و پشتوانه علمی آن تحقق می‌یابد. رئیس رسانه ملی گفت: اگر مردم با پیشرفت‌ها و شرایط اقتصادی و کشاورزی جامعه خود بیشتر آشنا شوند، این آشنایی نقش مهمی را در تغییر الگوی مصرف خواهد داشت. به عنوان مثال مطلع شدن کشاورزان از آبیاری‌های مدرن و دانش‌بنیان با هدف بهره برداری بیشتر در برداشت محصول و صرفه‌جویی در مصرف آب تأثیر خوبی را در بهینه‌سازی مصرف دارد.

وی تأکید کرد: رسانه ملی با تمام امکانات و ظرفیت‌های خود در تهران و مراکز استان‌ها و با همفکری کارشناسان وزارت نیرو، همراهی لازم را در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه خواهد داشت.

رئیس رسانه ملی افزود: این رسانه آمادگی دارد اقدامات و پیشرفت‌های فنی وزارتخانه را اطلاع‌رسانی کرده و با استفاده از قالب‌های مختلف برنامه‌سازی مردم را با سیاست‌ها و راهبردهای این وزارتخانه آشنا سازد.

در این نشست مهندس حمید چیت‌‌چیان وزیر نیرو در سخنانی اظهار داشت: وزارت نیرو سازمانی است که دو خدمت حیاتی را به جامعه ارائه می‌کند که به هیچ وجه تعطیل‌پذیر نیست و ایجاد خلل در این دو خدمت جامعه را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد.

وی یادآور شد: اگر برق نباشد، هیچ نوع خدمات‌رسانی را در جامعه شاهد نخواهیم بود و حتی موضوع ترافیک نیز به عنوان یک مشکل شهری با برق عجین است.

چیت‌چیان در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها و از جمله صداوسیما در فرهنگ سازی مصرف بهینه، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور ضروری است که تغییر رفتار مصرف آب در جامعه مورد توجه قرار گیرد و در این ارتباط رسانه ملی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: در خصوص مصرف آب، ما بیش از دو برابر استاندارد جهانی که ۴۰ درصد ذخایر آب تعیین شده است، مصرف می‌کنیم و لذا ضروری است که در این خصوص تغییر رفتار مصرف اتفاق افتد.

وزیر نیرو اظهار داشت: کشورهای کم آب بایستی با استقرار مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب، پایداری سرزمین خود را تضمین کنند.

چیت‌چیان در ادامه، گسترش آگاهی‌های عمومی در مورد حفاظت و بهره‌برداری منابع آب، مشارکت ذینفعان در مدیریت منابع آب، ایجاد ارتباط با تصمیم‌گیری‌های زیست محیطی، گسترش نقش زنان در مدیریت آب را از مهم‌ترین ابزار‌های اجتماعی، فرهنگی مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب برشمرد و تأکید کرد: رسانه‌ها مهم‌ترین ابزار پرداختن صحیح به این موضوعات هستند تا بتوانیم بحران‌های ناشی از کمبود آب را از طریق فرهنگ سازی صحیح برطرف کنیم.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به موفقیت‌های صنعت برق کشور گفت: ۹۳ درصد برق مصرفی کشور از طریق نیروگاه‌هایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کند، تأمین می‌شود، ۵ درصد آن از طریق نیروگاه‌های برق آبی و ۲ درصد هم نیروگاه اتمی هستند که برق مصرفی کشور را تأمین ‌کنند.

وی تصریح کرد: صنعت برق کشور به لحاظ تولید در منطقه رتبه اول و به لحاظ تولید در جهان رتبه ۱۴ را دارد و تقریباً به چشم‌انداز پیش‌بینی شده در افق ۱۴۰۴ رسیده‌ایم، با این وجود در مصرف برق در منطقه رتبه اول و در دنیا نیز رتبه هجدهم را داریم که این نشان می‌دهد مصرف برق در جامعه جهش بالایی داشته است.

وزیر نیرو در ادامه با مقایسه قیمت‌های برق در کشورهای مختلف، گفت: برق در کشور ما تقریباً کالای ارزانی محسوب می‌شود. از سویی مقایسه کشورها نشان می‌دهد که تفاوت زیادی در پرداخت هزینه مصرف برق و دیگر خدمات در کشورها وجود دارد، مثلاً مقایسه هزینه برق و مخابرات در ایران و آمریکا نشان می‌دهد که در ایران ۱۴ درصد هزینه برق می‌دهیم و ۸۶ درصد هزینه مخابرات، در حالی که این رقم در کشور آمریکا ۳۵ درصد مخابرات و ۶۵ درصد هزینه برق است و همچنین مقایسه این رقم با میزان مصرف در کشورهای کانادا و کره نشان می‌دهد هزینه برق در کانادا ۵۷ درصد و هزینه مخابرات ۴۳ درصد و برای کشور کره این میزان برای هزینه برق ۵۹درصد و مخابرات ۴۰ درصد است که نشان می‌دهد، برق در کشور ما انرژی ارزان و کم‌ هزینه‌ای است که این موضوع سبب مصرف بیش‌تر آن شده است.

وی اظهار داشت: در بخش توزیع برق حدود ۳۳ میلیون نفر مشترک داریم که سالانه یک میلیون و دویست هزار نفر به آن اضافه می‌شود که نیازمند تدابیر ویژه است.

وزیر نیرو در پایان ضمن قدردانی از همکاری‌های سازنده رسانه ملی با وزارت نیرو در بخش پیام‌رسانی در موضوعات مرتبط با این وزارتخانه، بر نقش اثرگذار صداوسیما در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق تاکید کرد.

یادآور می‌شود در این نشست که برخی از معاونان صداوسیما وزارت نیرو نیز حضور داشتند، تفاهم‌نامه دو سازمان در موضوع فرهنگ‌سازی برای تغییر الگوی مصرف به امضاء رئیس رسانه ملی و وزیر نیرو رسید.