معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از پایان تعمیرات اساسی و آماده شدن ناو لجستیک خارک تا اوایل سال آینده خبر داد.

به گفته امیر دریادار سید محمود موسوی، در تعمیرات اساسی این ناو که بیش از ۲ سال از انجام آن می‌گذرد، دیگ‌های بخار و سیستم رانش آن به طور کامل عوض شده است.

وی همچنین تصریح کرد: از آنجا که زمان زیادی صرف تعمیرات اساسی خارک شده، در کنار سیستم رانش، بسیاری از سیستم‌ها و سامانه‌های موجود بر روی این ناو نیز بهینه‌سازی و یا تعویض شده است.

ناو خارک با ۳۳هزار تُن وزن، بزرگترین ناو لجستیک غرب آسیا محسوب می‌شود.

این ناو بالگردبر با طول ۲۰۷ متر، عرض ۲۶٫۵ متر و سرعت ۳۹٫۸ کیلومتر بر ساعت (تا قبل از تعویض سیستم رانش)، ۸ مرتبه در ماموریت‌های آبهای آزاد به همراه ناوگروه‌های ۳،۷،۹،۱۲،۱۸،۲۲،۲۴ و ۲۷ حاضر بوده و آخرین ماموریت وی نیز در تاریخ ۲۸ مرداد ۹۲ بود که در میانه ماموریت ناوگروه بیست و هفتم، جای خود را به ناو لجستیک لارک داد.

بزرگترین ناو منطقه غرب آسیا که تجهیزاتی نظیر یک قبضه توپ ۷۶م.م، ۴قبضه توپ ۲۳م.م دو لول، ۲قبضه توپ ۲۰ م.م تک لول و ۴ قبضه تیربار ۱۲٫۷ م.م را برروی خود دارد، در سال ۱۳۵۶ (۱۹۷۷ میلادی) در انگلستان ساخته و ۷ سال بعد به ایران تحویل داده شد البته ایران ۲ فروند از این ناو را سفارش داده بود که به دلیل وقوع انقلاب اسلامی، انگلستان از تحویل ناو دوم خودداری کرد.

«خارک» به عنوان مهمترین ناو لجستیک در نیروی دریایی، علاوه بر ۲ مرتبه حضور در دریای مدیترانه که با عبور از کانال سوئز همراه بود، در تنها ماموریت ناوگروه‌های نداجا در اقیانوس آرام نیز حضور داشت.

ابن ناو مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های ناوبری و قابلیت حمل بالگردهای SH-3D یکی از کاندیداهای اصلی حضور در ماموریت اقیانوس اطلس است.

منبع: فارس