بیست و ششم نوامبر (پنجم آذرماه) روز جهانی مبارزه با چاقی نام گرفته که می تواند انگیزه ای برای مهمترین تصمیم زندگی، یعنی سلامتی باشد.

چاقی و اضافه وزن که نتیجه انباشته شدن چربی در بدن است، عامل اصلی دیابت، بیماری های قلبی و آرتروز و یک عامل تاثیرگذار در آلزایمر، افسردگی و انواع سرطان محسوب می شود بنابراین کاملا واضح است که به نگرانی عمده حوزه سلامت تبدیل شود. کاهش وزن بسیاری از اختلالات از جمله دیابت را به راحتی کنترل می کند.

اولین قدم برای اطلاع از وضعیت اضافه وزن، توجه به شاخص توده بدنی است؛ زیرا نشان می دهد بدن در چه وضعیتی است.

شاخص توده بدنی چیست

به گزارش ایرنا، شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید.

شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸٫۵، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشاندهنده اضافه وزن است.

عدد ۳۰ به بالا نشاندهنده چاقی است که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴٫۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹٫۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.