روزنامه، شش روز در هفته به چاپ می‌رسد و علاوه بر سیدنی، در دیگر ایالات مختلف استرالیا چون نیو سوت ولز، کانبرا و جنوب شرق کوئینزلند (شهرهای بریزبن، گلد کوست و سان‌شاین کوست) قابل دسترسی و خرید است.

تاریخچه ابتدایی تاسیس روزنامه از این قرار است که سه کارمند اصلی روزنامه فروپاشیده سیدنی، با نام‌های وارد استیونز، فردریک استوکز و ویلیام مک‌گاروی، روزنامه‌ای با نام سیدنی هرالد را سال ۱۸۳۱ پایه‌گذاری کردند. این نسخه اولیه تنها چهار صفحه داشت و یک روز در هفته چاپ می‌شد. سال ۱۸۴۰ روزنامه شروع به انتشار روزانه کرد و یک سال بعد از آن مالکی انگلیسی با نام جان فیرفاکس امتیاز نشر روزنامه را خرید و نام آن را به سیدنی مورنینگ هرالد تغییر داد؛ مالکیتی که بعد از مدت ۱۵۰ سال همچنان در خانواده فیرفاکس پابرجاست. همچنین این روزنامه گرچه به لحاظ تاریخی و سیاسی همواره منطبق با اصول حزب محافظه‌کار بوده است و حتی در دورانی اسامی نامزدهای انتخاباتی حزب رقیب را هم منعکس نمی‌کرد، اما در انتخابات فدرال سال ۲۰۰۴ استرالیا، سیدنی مورنینگ هرالد بالاخره این طور اعلام کرد که دیگر از هیچ‌یک از احزاب برجسته حمایت نخواهد کرد. هرچند آنها این بند را هم به اعلامیه‌شان افزودند که این سیاست ممکن است در آینده مورد تجدیدنظر قرار بگیرد و در صورت روی کار آمدن دولتی نالایق دوباره، رویه‌ای انتقادی را در پی خواهند گرفت. ‌همچنین از دیگر نکات برجسته تاریخی روزنامه این است که گفته می‌شود در دهه ۱۸۴۰ دونالد مورای، مهندس برق و مخترع اولیه ماشین تحریر تلگراف در این روزنامه کار می‌کرد.

در سال ۱۹۹۵ وب‌سایت رسمی روزنامه راه‌اندازی شد که این سایت در طول سال‌های گذشته مدام در حال رشد بوده و اکنون فراتر از یک سایت خبری صرف، به مکانی برای تعامل میان مخاطبان و ارائه اخبار و اطلاعات چند رسانه‌ای تبدیل شده است و با توجه به اهمیت وجود آن در دنیای اطلاعات مجازی امروز، بخش عمده‌‌ای از بودجه این موسسه را هم به خود اختصاص داده است.

سیدنی مورنینگ هرالد علاوه بر روزنامه اصلی چند ضمیمه مکمل را هم شامل می‌شود که در روزهای هفته همراه با روزنامه اصلی به چاپ می‌رسند. این ضمیمه‌ها با موضوعات مشخصی برای هر یک از روزهای هفته در نظر گرفته شده و بخش عمده بودجه آنها توسط تبلیغات سایت‌های اینترنتی وابسته به بنگاه فیرفاکس تامین می‌شود. بنا به گفته مرکز تحقیقات روی مورگان و با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته از خوانندگان، در مارس سال ۲۰۱۱ این روزنامه‌فروشی معادل ۷۶۶ هزار نسخه در روزهای عادی هفته (یعنی از دوشنبه تا جمعه) و یک میلیون و ۱۴ هزار نسخه در روزهای شنبه داشته است. این میزان در دسامبر سال ۲۰۱۳ به متوسط ۱۳۲ هزار نسخه برای روزهای عادی هفته و ۲۸۸ هزار نسخه در روزهای آخر هفته رسیده است که در نتیجه روزنامه در این مدت، کاهش فروشی ۱۶ درصدی را تجربه کرده است. با این حال این روزنامه توانسته از راه‌های مختلفی چون سرمایه‌گذاری در رسانه‌های مختلف و در دست گرفتن تبلیغات اینترنتی به راه خود ادامه بدهد و همچنان یکی از پرخواننده‌ترین جراید قاره استرالیا باشد.

زهرا غفاری