متخصصان زیبایی چند راه برای کاهش یا درمان این حالت در نظر می‌گیرند که برخی از این روش‌ها با انجام تمرینات و حرکات ورزشی و نرمشی حتی در خانه یا پیروی از رژیم غذایی ممکن است و بعضی دیگر با استفاده از روش‌ برداشتن چربی‌های اضافی ناحیه و به بیان دیگر انجام عمل‌های جراحی همچون ساکشن و لیزردرمانی.

روش جراحی

پزشکان برای رفع مشکل غبغب کسانی که حساسیت زیادی در این زمینه نشان می‌دهند عمل‌های جراحی ساکشن یا کشیدن چربی را انجام می‌دهند که از آنها می‌توان از لیزر لیپولیز نام برد.

متخصصان این امر می‌گویند لیزر لیپولیز نوعی فناوری کاهش چربی‌های موضعی است که تا حد زیادی مشکلات ساکشن با فناوری قدیمی‌تر را به دنبال ندارد و به سبب تاباندن لیزر که باعث تحریک کلاژن می‌شود، پوست به جای شل شدن سفت می‌شود و تورم یا کبودشدگی کمتری هم نسبت به شیوه‌های قبلی دارد.

در این روش پس از یک بی‌حسی موضعی، سوراخی کوچک و چند میلیمتری در قسمتی که قرار است چربی‌ها کشیده شود ایجاد می‌شود و با وسیله‌ای به نام کانولا سلول‌های چربی در معرض تابش لیزر قرار می‌گیرد. در نتیجه این عمل، سلول چربی حالت سفتی خود را از دست می‌دهد و به مایع تبدیل می‌شود که در جریان عمل به وسیله ساکشن خارج شده، باقیمانده نیز از طریق سوخت و ساز خود بدن از بین می‌رود. وقتی این وسیله در قسمت غبغب به کار برود، بالطبع چربی‌ها خارج شده و بزرگی غبغب کاهش می‌یابد. البته پیش از انجام آن باید وضعیت پوست
بررسی شود.

تغذیه و روش‌های سنتی

طب سنتی از دیرباز برای اشخاصی که این حالت را در صورت خود ناخوشایند می‌پندارند پرهیز از مصرف برنج را توصیه کرده است. کسانی هم بوده‌اند که توصیه به مصرف نان و برنج سبوس‌دار کرده‌اند زیرا بر اساس طب سنتی سبوس باعث شکسته شدن مولکول‌های چربی و جلوگیری از جمع شدن چربی در یک موضع خاص به‌خصوص در قسمت غبغب می‌شود.

در میان حکمای قدیم، ابن‌سینا نیز بر این باور بوده است که استفاده از حمام خشک باعث سوختن سریع‌تر چربی می‌شود و می‌تواند در روند سوزاندن کالری بر کاهش غبغب نیز اثر بگذارد.

علاوه بر قدما، متخصصان کنونی طب سنتی تمایل بیشتر یا زیاده‌روی برخی افراد در خوردن مواد غذایی شکردار و پرچرب را نیز عامل پدید آمدن غبغب در چهره می‌دانند. این دو باعث چاقی و اضافه وزن به طور کلی می‌شود و اثر آن بر غبغب نیز هویدا می‌شود.

به همین دلیل متخصصان کنونی معتقدند اصلاح سبک زندگی و بویژه عادات غذایی فرد در کاهش تمایل به مصرف خوراکی‌هایی با درصد زیاد چربی و شیرینی می‌تواند به کاهش غبغب نیز بینجامد.

تمرین و راهکار ورزشی

شاید بتوان گفت بی‌خطرترین نوع کاهش غبغب تمرین‌هایی است که در خانه هم می‌توان انجام داد. برای این منظور می‌توان تمرین‌های ورزشی زیر را انجام داد:

۱ـ در حالی که در وضعیت ایستاده قرار دارید سر خود را صاف نگاه دارید. می‌توانید جلوی آینه بایستید تا با نگاه به آینه در وضعیت مناسب‌تری قرار گرفته باشید. اکنون زبان خود را در حالی که می‌کوشید آن را به چانه برسانید کاملا خارج کنید و ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در همین حالت نگاه دارید. زبان را به دهان برگردانید و به آن استراحت دهید. ۴۰ ثانیه بعد مجددا این کار را تکرار کنید. این تمرین در هر روز باید چهار تا پنج مرتبه انجام گیرد تا کم‌کم چربی‌های غبغب در ناحیه فک وادار به عقب‌نشینی شود و به زیبایی چهره شما کمک کند.

۲ـ در حالت ایستاده سر را تا جایی که در توانتان است به عقب خم کنید؛ البته به طوری که اگر در خانه هستید سقف را ببینید و اگر بیرونید آسمان را. فک پایین خود را به گونه‌ای که ماهیچه‌ها و پوست قسمت ابتدایی گردن حالت کشیدگی به خود بگیرد به سمت بالا بیاورید. چند ثانیه در همین وضعیت بمانید و مجددا به حالت معمول برگشته، بگذارید پوست، ماهیچه‌ها و سر و فکتان استراحت کند. بار دیگر تا چهار یا پنج مرتبه این ورزش را تکرار کنید تا با قوی‌تر شدن ماهیچه‌های فک و گردن و همچنین انقباض و انبساط پوستی، بافت ناحیه از افتادگی به دلیل شل‌شدگی زیاد درآید و غبغب پس از دوره‌ای از این تمرینات آرام‌آرام شروع به پسروی کند و کوچک‌تر به نظر آید.

زهرا حسین‌زاده – چاردیواری