بسیاری ورود اینترنت را با ورود رسانه تلویزیون در کره جنوبی و رقابت سخت آن با رادیو مقایسه می‌کنند، ولی دست‌اندرکاران برنامه‌های رادیویی می‌گویند همان طور که تلویزیون نتوانست رادیو را از دور رقابت‌ها خارج کند، اینترنت هم راه به جایی نخواهد برد.

طبق یک سنت قدیمی و با وجود رشد سریع صنعتی کره، هنوز هم گوش بسیاری از مردم آن کشور به رادیو و برنامه‌های متنوع آن است. اهل فن، تاریخ رسانه‌ای را در کره به سه بخش تقسیم می‌کنند؛ بخش اول دوران تسلط استعمار در فاصله سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ است. در میانه این دوران بود که رادیو هم از راه رسید.

نکته جالب در این زمان، تضاد دو خط رادیویی بود. رادیوی رسمی، مبلغ سیاست‌های استعماری بود و معمولا شنونده‌ای نداشت. رادیوی دوم، رادیوی آزاد بود که دیدگاه‌های مردم و نمایندگان آنها را مطرح می‌کرد. دوره دوم، سال‌های پس از جنگ جهانی دوم است که از ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۰ را شامل می‌شود.

دوره سوم یا دوره معاصر هم از سال ۱۹۹۹ تا امروز را در بر می‌گیرد. اولین برنامه رادیویی کره سال ۱۹۲۷ روی آنتن رفت.

بسیاری از صاحب‌نظران تاسیس اولین شبکه رادیویی در سال ۱۹۴۷ را دنباله‌ای بر فعالیت‌های این برنامه رادیویی دهه ۲۰ میلادی می‌دانند. برنامه‌های این ایستگاه رادیویی و بقیه ایستگاه‌های فعال در کره جنوبی از سال ۲۰۰۳ دیجیتالی شده‌اند و با کیفیت بالاتری به پخش برنامه‌هایشان می‌پردازند. کره‌ای‌ها از این نظر به خود می‌بالند که جزو اولین کشورهای جهان هستند که همیشه به روز و مدرن و در نوآوری‌های رسانه‌ای پیشگام بوده‌اند.

منتقدان هم می‌گویند رادیو و تلویزیون این کشور در دوران مختلف تاریخی، خیلی زود خود را با شرایط روز همراه کرده و دست به اصلاحات تازه در برنامه‌ها و شیوه‌های کاری‌شان زده‌اند. این در حالی است که سیاستمداران با توجه به دامنه نفوذ و گسترش رادیو و تلویزیون همواره تلاش کرده‌اند این رسانه‌ها را با سیاست‌های خود همگام کنند.

در این ارتباط، برنامه‌سازان رسانه‌ای و احزاب سیاسی در طول قرن بیستم در یک کشمکش سخت قرار داشته و سانسور یکی از مشکلات اصلی هنرمندان رادیویی و تلویزیونی بوده‌ است. چهار شبکه مهم رادیویی (و البته تلویزیونی) در کره وجود دارد.

این شبکه‌ها که در یک رقابت سخت در تلاش هستند شمار بیشتری از مردم را جذب خود کنند، عبارتند از: KBS SBS، ABS و MBS. میان این شبکه‌ها، ام‌بی‌سی، هم در داخل و هم خارج از کشور توانسته با موفقیت بیشتری عمل کند.

بویژه، مجموعه‌های تاریخی و کمدی این شبکه از شهرت بین‌المللی زیادی برخوردار است و تماشاگران ایرانی هم تعدادی از آنها را (مثل جومونگ) در شبکه‌های مختلف تلویزیونی ایران دیده‌اند. در بین شبکه‌های رادیویی هم شبکه MBC پرشنونده‌ترین شبکه رادیویی کره است. این اتفاق در حالی رخ داده که برخی شبکه‌های رادیویی کره بسیار قدیمی‌تر از این شبکه هستند.

ترجمه: کیکاووس زیاری – جام‌جم

منبع: گوگل