اگر شما هم گاهی با مشکل نفخ روبرو می‌شوید بهتر است بعضی خوردنی‌ها را با احتیاط بیشتری مصرف کنید زیرا با تولید گاز طی فرایند تخمیر در روده بزرگ، آن غذاها باعث ایجاد نفخ می‌شوند. این تأثیر در بعضی افراد چنان شدید است که تحمل ناراحتی را غیر ممکن می‌سازد. از جمله این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد غذایی سرشار از گلوتن: گلوتن ماده ای آسیب زا به روده است که که باعث نفخ شدید می‌شود و می‌تواند بعضی افراد را از فعالیت‌های روزانه بازدارد. گلوتن در اکثر غلات مورد استفاده برای نان، آرد، ماکارونی، بیسکوییت و… وجود دارد.
مواد غذایی فیبردار: به طور کلی بهتر است مصرف فیبرها تا ۲۰ گرم در روز کاهش یابد. سبزیجاتی مانند لوبیا، عدس و نخود، میوه‌هایی نظیر سیب، انجیر، میوه‌های قرمز و کربوهیدرات‌ها از جمله نان، ماکارونی و برنج دارای فیبر هستند.
خوراکی‌های حاوی فروکتوز: مانند کارامل، خمیرهای میوه ای، مربا و عسل.
برخی میوه‌ها: میوه‌ها می‌توانند منشأ نفخ معده باشند اما با این حال مصرف آن‌ها برای بدن لازم و مفید است. بنابراین می‌توانید با بخارپز کردن میوه‌ها آن‌ها را بهتر هضم کنید.
لبنیات: بعضی از افراد به لبنیات حساسند و نمی‌توانند لاکتوز را هضم کنند. بهتر است این افراد از مصرف شیر و پنیر پرچرب پرهیز کنند.
سبوس: سبوس غلات که در ترکیب بعضی نان‌ها و کیک‌ها وجود دارد حاوی مقدار بالایی فیبر است که سیستم گوارش نمی‌تواند آن را هضم کند. توصیه می‌شود همراه با غذاهای حاوی سبوس مقدار زیادی آب میل شود تا دفع فیبرها تسهیل شود.
سبزیجات خام: سبزیجات خام در روده‌ها تولید گاز می‌کنند. اگر معمولا با خوردن سبزیجات دچار نفخ می‌شوید بهتر است آنها را به صورت پخته استفاده کنید. همچنین بهتر است سبزیجات سبز کنسروی نیز پیش از مصرف در آب سرد خیس شود.
نوشابه‌های گازدار: این دسته نوشیدنی‌ها تورم معده و روده‌ها را تسهیل می‌کند و باعث احساس نفخ می‌شود.
حبوبات: توصیه می‌شود نخود و لوبیا ۱۰ ساعت قبل از پخت خیس شود تا از ایجاد نفخ آن‌ها پیشگیری گردد.


خوراکی‌های ضد نفخ معده

نفخ غالباً بسیار ناراحت کننده و گاهی با درد همراه است. برای کاهش این ناراحتی، بهتر است از خوراکی‌هایی استفاده شود که در تعادل درونی بدن مفیدند و در واقع می‌توانند اثرات نفخ را کاهش دهند.
دمنوش رازیانه در کنار مصرف مواد غذایی فیبردار. دو تا سه فنجان دمنوش رازیانه در موارد نفخ به احساس بهتر کمک می‌کند.
فیبرهای حل نشدنی در سبزیجات سبز، سبوس گندم و اسفناج
پروبیوتیک ها به افزایش تعداد میکروب‌های خوب روده‌ها کمک می‌کنند. ماست می‌تواند تولید گاز و همچنین نفخ را متوقف کند.
پنیر شیر خام و لبنیات بدون چربی ایجاد نفخ نمی‌کنند.
دمنوش بایونه، نعناع تازه و دمنوش نعناع پس از صرف غذاهای فیبردار بسیار مفید است. دمنوش گیاهان معطر مانند آویشن و بادرنجبویه نیز پس از غذا توصیه می‌شود.
بهتر است بدانید که آرام غذا خوردن و خوب جویدن لقمه ایجاد نفخ را کاهش می‌دهد زیرا هضم را تسهیل می‌کند. (قدس آنلاین)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.