مایکل فیلیپس، شناگری است که با کسب ۱۹مدال پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک محسوب می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید این شناگر مطرح جهان رژیم غذایی خاص خود را دارد و هنگام آمادگی برای مسابقات روزانه ۸ تا ۱۰ هزار کیلو کالری را در سه وعده غذایی مصرف می‌کند؛ در حالی که کالری مورد نیاز بدن یک ورزشکار ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری در روز است.

حالا این سوال پیش می‌آید که با وجود این حجم کالری دریافتی چرا این شناگر، تناسب‌اندام دارد؟ دکتر نسترن طالب‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با جا‌جم پاسخ می‌دهد: اگر میزان کالری‌های مصرفی فردی بیش از کالری‌های دریافتی او باشد مشکلی به نام اضافه وزن پیش نمی‌آید. بنابراین رژیم چنین فردی فقط و فقط، مناسب ورزشکاران است تا هم چاق نشوند و هم با کالری‌های دریافتی اضافی عضله‌سازی کنند.

فراتر از رژیم

یکی از پرطرفدارترین رژیم‌های لاغری دنیا رژیم فاقد گلوتن است. به گفته دکتر طالب‌زاده پایه اصلی این نوع رژیم را غذاهایی با شاخص گلیسمی‌ پایین تشکیل می‌دهند چون این غذاها جلوی افزایش سطح قند خون و در نهایت تبدیل این قند به چربی را می‌گیرند و باعث می‌شوند فرد زمان طولانی‌تری احساس سیری کند و در نتیجه وزنش کنترل شود. پس اگر می‌خواهید با پیروی از رژیم فاقد گلوتن به تناسب‌ اندام برسید باید دور نان‏های سفید و فاقد سبوس، شیرینی و بیسکویت، چیپس، گوشت‏های دودی، ماکارونی، سس سفید، نسکافه و شکلات را خط بکشید و مصرف حبوبات، میوه و سبزی، مرغ و ماهی، آجیل، تخم مرغ و لبنیات کم چرب را در اولویت برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

رژیم صورتی در ردیف بهترین‌ها

کمتر کسی تا به حال اسم دکتر فیل روانکاو و مجری مطرح تلویزیونی را نشنیده است. او سال‌هاست در زمینه کاهش وزن و تغذیه مناسب فعالیت می‌کند و روشی به نام P.I.N.K (مخفف قدرت، شدت، تغذیه و سلامت قلب) یا همان رژیم صورتی را نیز ابداع کرده که بر پایه برنامه‌های غذایی سالم و تمرینات ورزشی با شدت بالا برنامه‌ریزی شده است.

برنامه موفق کاهش‌وزن باید به‌ یک عادت همیشگی در تمام عمر تبدیل شود. متاسفانه افراد در شروع رژیم، سخت می‌گیرند و دست به کم خوری و حذف وعده غذایی می‌زنند؛ کاری که نمی‌توانند به‌ مدت طولانی آن را ادامه دهند و به مرور زمان به جای کاهش وزن فقط کاهش متابولیسم بدن را تجربه می‌کنند البته این درست است که با تغییر برنامه غذایی و کاهش کالری دریافتی می‌توان وزن کم کرد، اما راز ماندگاری کاهش وزن در تمرینات ورزشی و افزایش فعالیت بدنی است.

حالا چرا رژیم صورتی؟ دکتر فیل می‌گوید پوشیدن لباس صورتی رنگ، هم باعث افزایش قدرت و نشاط هنگام ورزش می‌شود و هم کوچک‌ترین تغییر وزنی را نشان می‌دهد و انگیزه فرد را برای کاهش وزن بیشتر می‌کند.

در این رژیم غذایی سه وعده غذایی روزانه در کنار ۹۰ دقیقه ورزش شامل ورزش‌های هوازی و قدرتی (کار با دستگاه و وزنه) گنجانده شده است.

آیا این رژیم برای شما مناسب است؟ به گفته دکتر طالب‌زاده اگر اهل ورزش کردن در باشگاه هستید، می‌خواهید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و کاهش وزن سریع و بدون بازگشت داشته باشید، این رژیم بهترین گزینه است.

رژیم گروه خونی با مخالفان زیاد

گروهی از متخصصان بر این باورند راز تناسب اندام در تغذیه براساس گروه خونی نهفته است. بر اساس این رژیم، افراد با گروه خونی A باید مصرف میوه‌ و سبزی را در اولویت برنامه غذایی شان قرار دهند و کمتر سراغ فرآورده‌های لبنی و گوشت بروند.

آنهایی که گروه خونی B دارند باید از یک رژیم متعادل شامل میوه‌ و سبزی، غلات، ماهی، فرآورده‌های لبنی و گوشت پیروی کنند،اما از خوردن مرغ بپرهیزند.

صاحبان گروه خونیAB باید بیشتر رژیم غذایی گیاهی داشته باشند و خیلی کم سراغ ماهی، گوشت گوسفند، مرغ و فرآورده‌های لبنی بروند و افرادی که گروه خونی O دارند باید رژیم غذایی‌شان را براساس پروتئین زیاد، کربوهیدرات کم و مصرف متعادل میوه و سبزی تنظیم کنند.

دکتر طالب‌زاده درباره این رژیم می‌گوید: باید بدانید تعداد مخالفان این رژیم بیشتر از موافقان آن است و بسیاری از تحقیقات علمی، نظریه تغذیه بر اساس گروه خونی را رد کرده‌اند چون براین باورند فرد نمی‌تواند تا آخر عمر خود را از مصرف برخی خوراکی‌ها محدود کند و رژیم غذایی تک‌بعدی داشته باشد.

رژیم آب میوه‌ای؟!

یکی از جدیدترین رژیم‌های مطرح شده که طرفداران زیادی هم دارد، رژیم آب میوه (Juicing Diet) است.

طرفداران این رژیم بر این باورند تجمع سموم در بدن موجب تضعیف سیستم دفاعی می‌شود و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد، اما رژیم آب میوه نقش سم‌زدایی دارد و باعث کاهش وزن و حفظ تناسب اندام می‌شود. پیروی از این رژیم اصول خاص خود را دارد.

به‌عنوان مثال افراد تازه کار باید از مصرف روزانه یک لیوان آبمیوه طبیعی شروع کنند و به مرور زمان همه کالری دریافتی روزانه‌شان را از طریق نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی متنوع و آب سبزیجات و صیفی جات تامین کنند.

به گفته دکتر طالب‌زاده درست است که مصرف آبمیوه، ویتامین‌های لازم برای بدن را تامین می‌کند و باعث نشاط و شادابی می‌شود، اما در دوره‌های زمانی طولانی (مثلا بیش از سه روز متوالی) نباید رژیم آب میوه بگیرید. از طرفی نوشیدنی‌ها دارای مقدار زیادی شکر هستند که باعث افزایش سریع قند خون می‌شوند و سیری کاذب ایجاد می‌کنند، اما بعد از مدت کوتاهی با افت قند خون، شما ولع زیادی برای خوردن خواهید داشت.

همچنین آبمیوه فاقد پروتئین است؛ ماده‌ای که برای کاهش وزن بدن ضروری است، از بافت عضلانی محافظت می‌کند، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و مانع پرخوری و ولع می‌شود.

بی‌خیال رژیم‌های سخت!

دکتر طالب زاده معتقد است یک رژیم غذایی سالم حاوی میوه و سبزی زیاد، غذاهای نشاسته‌ای کم، شیر و محصولات لبنی و گوشت کم چرب، سه وعده اصلی در روز و چند میان‌وعده کم‌کالری است. این رژیم یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام محسوب می‌شود که بر تغذیه اصولی و فعالیت بدنی و ورزش تاکید دارد. در واقع شما در این رژیم از هیچ غذایی محروم نمی‌شوید و همه چیز می‌توانید، بخورید اما به اندازه و با الگوی مشخص.

پریسا اصولی – جام‌جم