به گزارش سوکا ، در جامعه مدرن، وقتی صحبت از خوردن می شود، زیاده روی، پُرخوری و شکم پرستی و حرص و زیاده خواهی رفتارهای عادی و فراگیر هستند. همه ما مضرات خوردن هله هوله و غذاهای ناسالم را می دانیم اما همچنان تا خرخره از این خوراکی ها می خوریم. همه ما فکر می کنیم که این خطرات را می شناسیم اما آیا واقعا می دانیم که باید از چه چیزهایی دوری کنیم؟ ترکیب های غذایی وجود دارند که می توانند خطراتی برای سلامتی ما داشته باشند. در اینجا لیستی از این ترکیب ها را ارائه می دهیم تا بدانید از چه چیزهایی باید اجتناب کنید.

۱٫ میوه همراه غذا یا بعد از آن

چرا؟ میوه خیلی سریع جذب می شود، یعنی فوراً از معده عبور کرده و جذب روده ها می شود. وقتی این میوه ها با غلات، انواع گوشت و یا خوراکی های خشک ترکیب می شوند، می توانند برای مدت طولانی در مجرای گوارش باقی بمانند و شروع به تخمیر شدن می کنند. این حالت می تواند به جدار روده ها آسیب برساند و سایر مشکلات را موجب شود.

۲٫ پروتئین حیوانی و نشاسته

چرا؟ جذب پروتئین حیوانی و کربوهیدرات به طور همزمان می تواند تأثیرات هریک از این درشت مغذی ها را خنثی نماید. آنزیم های گوارشی متفاوت، در تضاد با هم می توانند موجب نفخ، احساس ناراحتی و مشکلات معده شوند.

۳٫ لیموترش و داروی سرفه

چرا؟ لیموترش می تواند با استاتین های کاهنده کلسترول تداخل ایجاد کند. یکی از داروهای رایج سرفه دکسترومتورفان است، در صورت افزایش میزان دارو در جریان خون، عوارض جانبی ناخواسته این دارو در بدن شدت خواهد یافت. این عوارض جانبی شامل توهم و بی خوابی می شود، بنابراین توصیه می شود از مصرف همزمان آب لیموترش و داروی سرفه اجتناب کنید.

۴٫ کربوهیدرات های پر نشاسته و گوجه فرنگی

چرا؟ گوجه فرنگی یک میوه اسیدی است و اگر همزمان با کربوهیدرات های نشاسته دار خورده شود می تواند مشکلاتی ایجاد کند. کربوهیدرات های نشاسته دار شامل برنج یا سیب زمینی شیرین می شود. خوردن همزمان این دو، می تواند ریسک ریفلاکس معده، سوء هاضمه و سایر مشکلات گوارشی را در بر داشته باشد. همچنین این باور وجود دارد که خوردن همزمان گوجه فرنگی و کربوهیدرات نشاسته دار سبب احساس خستگی و ناخوشی بعد از غذا می شود.

۵٫ ماست و میوه

چرا؟ ترکیب میوه و محصولات لبنی می تواند منجر به ناراحتی های زیادی شود. لبنیات می توانند احتقان آور، مسدود کننده سینوس ها، انگیزه سرماخوردگی و تشدید علائم آلرژی باشند. وقتی فرآورده های لبنی با میوه جات ترکیب می شوند این علائم ممکن است بدتر هم شوند. گزینه بهتر برای انتخاب، ماست یونانی طبیعی بدون هیچ میوه اضافی می باشد.

۶٫ غله و شیر

عجیب به نظر می رسد چون ترکیب غله و شیر، غذای صبحانه بسیاری از افراد در سراسر دنیاست و تقریباً همیشه با شنیدن نان آن یاد صبحانه می افتیم، اما هر دو این ها حاوی کربوهیدرات های سریع الهضم هستند که به بدن فشار وارد می کنند، هر دو می توانند موجب افزایش قند خون شده و سبب احساس خستگی در شما شوند و زمانی که قند خونتان دوباره پایین آمد باعث می شوند ولع زیادی برای خوردن هله هوله داشته باشید.

۷٫ همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده

هر چقدر هم که از این حقیقت طفره برویم، واقعیت این است که یک وعده غذایی بدون دردسر و در دسترس، معمولاً ناسالم و مضر است. غذایی که میزان بالایی چربی دارد و زیاد هم سرخ شده، مواد نگهدارنده و سایر مواد شیمیایی هم در آن موجود است، می تواند کلسترول را بالا ببرد. حالا اگر چنین غذایی با قند موجود در سیب زمینی سرخ کرده هم ترکیب شود، سیتوکین هایی تولید می کند که موجب التهاب و تسریع فرآیند پیری می شوند، این بار اگر وسوسه شدید چنین چیزی بخورید، بهتر است ولعتان را سرکوب کنید!

۸٫ مافین و آب میوه

ترکیبی که کالری فراوان دارد در حالی که ارزش غذایی اش بسیار کم است. اگر روزتان را با خوردن چنین ترکیبی شروع کنید، ممکن است اواسط بعدازظهر با کمبود انرژی مواجه شده و دلتان بخواهد پرخوری کنید، و اگر هم جواب این اشتها را ندهید کج خلق و استرسی خواهید شد. کمبود پروتئین و فیبر، با مصرف زیاد شکر و قند خون افزایش یافته جور در نمی آید. اگر واقعا دلتان می خواهد یک مافین بخورید، بهتر است دنبال نوع سبوس دار آن باشید و به بدنتان احترام بگذارید!
این لیست می تواند همچنان ادامه پیدا کند اما حالا شما اصول را می دانید و یک قدم به سمت سلامتی بیشتر پیش رفته اید. بدن و ذهن شما باهم کار می کنند و از هم تأثیر می گیرند، پس با هر دو با احترام و مراقبت رفتار کنید و نتیجه لذت بخشش را ببینید.

منبع : تبیان