نهادهای بهداشتی مدام بر اهمیت نوشیدن آب بویژه برای نوزادان و افراد سالخورده تاکید می‌کنند. ‌دکتر پاتریک لوپن در این باره می‌گوید: «برای شناخت نشانه‌های کمبود آب باید به نشانه های متعددی دقت کرد، این نشانه‌هاعبارتند از: تشنگی، خشکی لب‌ها، از دست دادن ناگهانی وزن (کمتر از ۵ درصد وزن بدن)، خستگی غیرطبیعی و از دست دادن نیرو. در مواردی که فرد در هوای خیلی گرم قرار گرفته و دچار تب، تهوع و اسهال شده باید مقدار زیادی آب بنوشد. این فرد باید هر ۲ ساعت حداقل نیم لیتر آب بیاشامد.»

نا‌توانی در بیان تشنگی

زمانی که فرد نوشیدن یک تا ۱/۵ لیتر آب در روز را رعایت نکند، کمبود آب خود را به شکل تشنگی شدید، خشک شدن دهان، زبان و پوست، کاهش حجم ادرار، فشار خون بالا و ضربان شدید قلب نشان می‌دهد. نشریه پزشکی «لاروس مدیکال» در این باره می‌نویسد: «از دست دادن نمک همراه با آب به سردرد، کوفتگی و حتی مشکلات هوشیاری منجر می‌شود به حدی که فرد مبتلا به کمبود آب از بیان تشنگی عاجز خواهد بود.»

این نشریه در ادامه می‌گوید: «در صورت مواجهه با افرادی که دچار کمبود آب شده و حالت طبیعی خود را از دست داده‌اند، آنها را روی زمین بخوابانید و با پاشیدن آب، بدنشان را خنک کنید، آنها را باد بزنید و نوشیدنی‌های حاوی قند و نمک مثل آب قند یا جوشانده سبزیجات به آنها بدهید. در موارد کمبود آب شدید باید فورا از نیروهای امدادی و اورژانس کمک بخواهید.»

منبع: نشریه پزشکی لاروس مدیکال

سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)