طبق یافته های محققان کیفیت روابط، رابطه مستقیمی با هوش هیجانی دارد. پس اگر روابط ما از تازگی و شادابی مطلوب برخوردار نیست، به این معناست که ما هوش هیجانی پایینی داریم. اما ناامید نشوید؛ زیرا خبر خوب این است که این توانایی، قابل یادگیری و پرورش است.

مهارتی که تحت عنوان هوش هیجانی تعریف می شود و وابسته به بیان احساسات است. به زبان ساده همین که شما بتوانید احساسات خوب و بد را درون خود تشخیص بدهید و راه های رسیدن از یک احساس بد به خوب را یاد بگیرید، درواقع هوش هیجانی خود را بکار گرفته اید.

بر همین اساس ۱۰ پیشنهاد ساده اما کاربردی به شما داده می شود که با بکارگیری و تمرین مستمر تغییرات مثبتی را در روابط و زندگی تان تجربه خواهید کرد:

پذیرش

مهمترین ویژگی های یک رابطه صمیمی پذیرش همه جانبه است؛ به این معنا که احساسات واقعی به جای دفن شدن یا بیان غیرمستقیم در یک فضای امن بیان شوند. این احساسات شامل احساسات مثبت و منفی هر دو می شود بنابراین وقتی کسی احساس افسردگی، آزرده بودن، حسادت یا خشم می کند باز هم نیاز به پذیرش و توجه دارد، بنابراین همیشه به احساسات خود و فرد مقابلتان احترام بگذارید و آنها را بی ارزش ندانید. احترام گذاشتن به احساسات به این معناست که آنها را بپذیرید و به شیوه درست بیان کنید.

اگر بتوانید در میان مجادله ای داغ مکث کنید و کمی پذیرش و درک نشان دهید تا حد زیادی از شدت بحث می کاهید، دست کم احساس طرف مقابل را می دانید

احساسات همسرتان را شناسایی کنید

قبل از انجام دادن هر کاری یا گرفتن تصمیمات مهم از همسرتان بپرسید که چه احساسی نسبت به آن دارد. شاید تصور کنید با این کار کنترل زندگی مشترک و اختیار خودتان را به دیگری واگذار می کنید، اما در واقع با همین پرسش ساده و حساس بودن نسبت به احساسات طرف مقابل و گرفتن اطلاعات لازم در مورد تصمیماتی که زندگی او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، شما می توانید از تنش ها و چالش های غیرضروری احتمالی پیشگیری کنید.

صادقانه رفتار کنید

احساسات خود را صادقانه بیان کنید و خطر روبرو شدن با واقعیتی که شاید مطابق میل شما نباشد را نیز بپذیرید. وقتی شما درباره مسایلی که برایتان مهم است با دیگری یا همسرتان صحبت می کنید و متوجه ی اختلاف فاحش بین رویکردهای خود می شوید، قطعا واقع بینانه تر می توانید درباره ی کنار آمدن با هم یا پایان دادن به رابطه تصمیم گیری کنید.

و کمی سکوت

هنگام مشاجره لحظه ای سکوت کنید و درباره ی احساسات صحبت کنید. اگر بتوانید در میان مجادله ای داغ مکث کنید و کمی پذیرش و درک نشان دهید تا حد زیادی از شدت بحث می کاهید، دست کم احساس طرف مقابل را می دانید و این برای مدیریت بحث کمک زیادی به شما خواهد کرد. فرض کنید حرفی زده اید و خلاف انتظار شما ناگهان طرف مقابل برآشفته شده است، بجای واکنش نشان دادن از او سوال کنید که چه حسی دارد و حرف شما چه احساسی به او داده است. شاید برداشت طرف مقابل از لحن یا مضمون حرفتان احساس نادیده گرفته شدن یا تحقیر باشد، درحالیکه ابدا چنین قصدی نداشتید. با همین اطلاعات بظاهر ساده می توانید برداشت او را تصحیح کنید و نه تنها مانع ادامه مشاجره شوید، بلکه بخاطر درک و توجه ای که نشان داده اید، صمیمیت بیشتری در رابطه ایجاد کنید.

برچسب نزنید

برای اینکه جوی از اعتماد و صمیمیت ایجاد کنید باید از انجام دادن کارهایی مثل حمله کردن، سرزنش کردن، تهدید کردن، قضاوت کردن، برچسب چسباندن، به نفع خود از چیزی استفاده کردن، موعظه و نصیحت کردن پرهیز کنید. جمله هایی که با “تو”شروع می شود نیز گفتگو را متوقف یا به بیراهه می کشاند. بنابراین از گفتن جمله هایی مانند: من فکر میکنم “تو نباید”، “تو بهتر بود”، ” تو باید”، ” تو لازم است که” خودداری کنید. بجای آن جمله هایتان را با “من” شروع کنید و درباره احساسات خودتان به طرف مقابل اطلاعات بدهید. مانند : “من احساس می کنم به توجه و محبت بیشتری نیاز دارم. “

احساسات همسرتان بی ارزش نیست

بخاطر داشته باشید، بیان احساسات در واقع همان انتقال اطلاعات است. بنابراین هر چه در یک رابطه بیشتر پذیرای احساسات یکدیگر باشید، اطلاعات بیشتری منتقل می کنید، پس اگر با احساسات همسرتان مخالفید، آنها را بی ارزش تلقی نکنید.

به احساسات خود و فرد مقابلتان احترام بگذارید و آنها را بی ارزش ندانید. احترام گذاشتن به احساسات به این معناست که آنها را بپذیرید و به شیوه درست بیان کنید

درک کنید

سعی کنید احساسات طرف مقابل یا همسرتان را درک کنید، بجای اینکه فقط دنبال به کرسی نشاندن حرف و احساس خود باشید. رابطه همیشه دوسویه است، پس احساسات هر دوی شما به یک اندازه مهم است.

هدف تان چیست؟

هدف اصلی شما از این ارتباط چیست؟ اگر هدفتان رسیدن به درک، ثبات، امنیت، صمیمیت عاطفی و نزدیکی بیشتر هست، پس کارهایی که نتیجه عکس میدهد، انجام ندهید.

از بعضی ها فاصله بگیرید

از مردمی که هوش هیجانی پایینی دارند، فاصله بگیرید. این افراد معمولا از گفتن جمله هایی که با ” احساس می کنم” شروع می شود، عاجز هستند. اغلب احساس خستگی، یاس، نادیده گرفته شدن، حسادت، عدم پذیرش، کم اهمیت بودن، عجز، بی حمایتی، تلخی و نیاز می کنند. همه ی اینها نشانه های کمبود عزت نفس، ناخشنودی و انتظارات غیرواقعی است که دست به دست هم می دهند تا امکان ادامه و افزایش کیفیت یک رابطه را با مشکل مواجه کنند.

هشیار باشید

صمیمیت عاطفی سالم به دو فرد هشیار و حساس نیازمند است. شما نمی توانید به تنهایی آن را بوجود آورید، آنچه می توانید انجام دهید این است که روی خودتان کار کنید تا احتمال جذب و نگه داشتن همسر و دوستان شاد و سالم را افزایش دهید.