نمی‌توان انکار کرد که هرچه سن‌ بالا‌تر می‌رود، ‌ بدنمان نیز با ما پیر می‌شود، اما خبر خوب اینکه با اضافه کردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های «هوشمندانه» به رژیم غذایی خود می‌توانید شانس داشتن مغزی سالم را افزایش دهید.

کافئین موجب افزایش هوشیاری می‌شود
داروی جادویی برای تقویت IQ یا باهوش‌تر کردن شما وجود ندارد، اما ترکیباتی مانند کافئین شما را پرانرژی می‌کنند و به تمرکز کمک می‌کنند. کافئین در قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی دارو‌ها وجود دارد و هوشیاری شما را افزایش می‌دهد، ‌ ولی اثرات آن کوتاه‌مدت است. هرچه کافئین بیشتری مصرف کنید، اثر آن کمتر است. استفاه بیش‌ از اندازه آن، می‌تواند شما را عصبی و پریشان کند.

قند هوشیاری را افزایش می‌دهد
قند منبع سوخت مورد علاقه مغز است، نه قندی که روی میز می‌گذارید، ‌ بلکه گلوکزی که حاصل از پردازش قند و کربوهیدراتی است که می‌خورید، به همین خاطر است که خوردن یک لیوان نوشیدنی شیرین، می‌تواند افزایش کوتاه‌مدتی را در حافظه، فکر کردن و توانایی روحی ایجاد کند، اما خوردن زیاد آن باعث آسیب به حافظه و همچنین سایر مناطق بدن می‌شود. اگر قند را به میزان مناسب مصرف کنید، ‌ بدون اینکه باعث افزایش وزن شود، حافظه را تقویت می‌کند.

صبحانه بخورید تا به مغز سوخت‌رسانی کنید
دوست دارید از صبحانه طفره بروید؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد، خوردن صبحانه موجب بهبود حافظه کوتاه‌مدت و تمرکز می‌شود. عملکرد دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند، بهتر از آنهایی است که نمی‌خورند. غلات‌های سبوس‌دار سرشار از فیبر، لبنیات و میوه‌ها، در لیست مربوط به بالا‌ترین سوخت‌های مغز قرار دارند. فقط نباید زیاده‌روی کنید. محققان پی برده‌اند، صبحانه‌های پرکالری، مانع از تمرکز می‌شوند.

ماهی واقعا غذای مغز است
ماهی، منبعی سرشار از پروتئین است و تقویت‌کننده مغز است. این چربی سالم قدرت خارق‌العاده‌ای دارد: رژیم حاوی میزان زیاد آن، خطر جنون و سکته را کاهش می‌دهد و سرعت زوال روانی را پایین می‌آورد. علاوه براین، نقش اساسی در افزایش حافظه به خصوص با افزایش سن دارد. برای سلامت مغز وقلب، هفته‌ای دو بار ماهی بخورید.

روزانه، مقداری آجیل و شکلات بخورید
مغز‌ها و دانه‌ها، منبع غنی از آنتی‌اکسیدان ویتامین E می‌باشند‌ که زوال‌شناختی حاصل از افزایش سن را کاهش می‌دهد. شکلات تلخ دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی دیگر مانند کافئین که حافظه را زیاد می‌کند، نیز هست. روزانه تا ۳۰ گرم مغز و شکلات تلخ بخورید تا بدون دریافت کالری، چربی یا قند اضافه، از مزایای آن بهره‌مند شوید.

آووکادو و غلات سبوس‌دار به سوخت‌رسانی بهتر مغز کمک می‌کند
همه ارگان‌ها در بدن، به خصوص قلب و مغز وابسته به جریان خون هستند. رژیمی سرشار از غلات سبوس‌دار و میوه‌هایی مانند آووکادو موجب از بین رفتن خطر بیماری‌های قلبی و کاهش کلسترول بد می‌شود. احتمال تشکیل پلاک کاهش می‌یابد و جریان خون که راهی خوشمزه برای سوخت‌رسانی به سلول‌های مغز است، افزایش می‌یابد. همچنین غلات سبوس‌دار مانند ذرت بوداده و گندم، حاوی فیبرهای رژیمی و ویتامین E هستند. آووکادو نیز دارای تک‌اسیدچرب غیراشباعی است که به داشتن جریان خونی سالم کمک می‌کند.

بلوبری بسیار مغزی است
تحقیق در جانوران نشان می‌دهد، بلوبری در برابر آسیب‌های حاصل از رادیکال‌های آزاد، از مغز محافظت می‌کند و بیماری‌های حاصل از افزایش سن مانند آلزایمر و جنون را کاهش می‌دهد. همچنین مواد غذایی غنی موجود در بلوبری، یادگیری و عملکرد ماهیچه را در موش‌های پیر افزایش می‌دهد و آن‌ها را از نظر مغزی مشابه موش‌ها جوان‌تر می‌کند.

یک رژیم سالم به تمرکزتان کمک می‌کند
شاید پیش پا افتاده به نظر برسد، اما حقیقت دارد، اگر رژیم غذاییتان مواد غذایی ضروری را کم داشته باشد، توانایی تمرکز شما را از بین می‌برد. علاوه بر این، خوردن خیلی زیاد یا خیلی کم نیز با تمرکز تداخل دارد. یک وعده غذایی سنگین، موجب احساس خستگی می‌شود و یک رژیم بسیارکم‌کالری موجب گرسنگی‌های شدید می‌شود. رژیم متعادلی سرشار از تنوع وسیعی از غذاهای سالم داشته باشید.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و مکمل‌ها را فراموش نکنید
گفته می‌شود مکمل‌ها سلامت را افزایش می‌دهند. بسیاری از گزارش‌ها درباره مکمل‌های تقویت‌کننده مغز، مانند ویتامین B، C، E، ‌ بتاکاروتن و منیزیم، ‌ امیدوارکننده است، اما تنها افرادی که ماده غذایی خاصی را در رژیم غذایی خود ندارند، ‌ باید از مکمل‌ها استفاده کنند. پژوهش‌ها، به جین‌سینگ، گینگو و ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی و اثرات آن‌ها در مغز امیدوار است.

با پزشک خود مشورت کنید
برای یک روز بزرگ آماده شوید. آیا می‌خواهید تمرکزتان بیشتر شود؟ از یک وعده غذایی حاوی آب‌میوه ۱۰۰درصد، نان درست شده از غلات سبوس‌دار و ماهی سالمون و یک فنجان قهوه، شروع کنید.

علاوه بر خوردن غذای خوب و متعادل، ‌توصیه‌های دیگری نیز وجود دارد:

-داشتن خواب خوب شبانه
-خوردن آب کافی
-ورزش کردن برای تقویت فکر
-مراقبه به منظور آرامش و فکری آرام. (ترجمه: مهسا شیرانی/WebMD)