به گزارش سوکا به نقل از باشگاه خبرنگاران، فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به کالری بالای آجیل اظهار داشت: ۱۰۰ گرم آجیل مخلوط حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلو کالری انرژی دارد، بنابراین افراد روزانه نباید بیشتر از ۳۰ گرم آجیل مصرف کنند. همچنین برخی از آجیل‌ها نسبت به بقیه ارزش غذایی بیشتری دارند ولی بطور کلی توصیه می‌شود که مردم آجیل‌ها را به صورت مخلوط مصرف کنند.

مصرف آجیل در کودکان

وی عنوان کرد: آجیل نقش موثری برای افزایش حافظه، تقویت سیستم ایمنی و شادابی کودکان دارد اما از آنجا که طی چند سال اخیر نرخ رشد چاقی در بین کودکان افزایش یافته، توصیه می‌شود که کودکان نیز روزانه تنها ۳۰ گرم آجیل مصرف کنند.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی در خصوص عوارض نمک موجود در آجیل بر روی کودکان افزود: نمک سبب کسالت، پوکی استخوان، از دست دادن شادابی پوست و افزایش وزن می‌شود.

وحید توصیه کرد: مبتلایان به دیابت در نوروز باید توت خشک و کشمش را جایگزین قند و شیرینی کنند، همچنین افراد در هنگام خرید آجیل باید توجه داشته باشند که آجیل مانده و دارای بوی ناخوشایند نباشد.

وی یادآور شد: دودی کردن آجیل سبب تولید یک ماده اسیدی سرطان‌زا به نام آکریلامید‌ در آن می شود و این ترکیب از حرارت دیدن کربوهیدرات‌ها در مواد غذایی مانند نان و ته دیگ برشته، چیپس، سوسیس و محصولات دودی مانند تخمه و آجیل تولید می‌شود، بنابراین به طور عمده این ماده در محصولاتی که در درجه‌ حرارت‌های بسیار بالا ( بالاتر از ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد ) پخته یا سرخ می‌شوند.